Hedone en Heilige Boontjes
In streetfashion dealen in plaats van drugs. Een idee dat ontstond bij politieman Marco den Dunnen. Met HEDONE biedt hij jongeren die de verkoop van drugs als enige kans zien op inkomen en succes een alternatief product. Eén waar op geen enkele manier bloed aan kleeft, en met een marketingstrategie waar ze goed bekend mee zijn: die van de drugsverkoop op straat. HEDONE is uitgegroeid tot een serieus kledingmerk. Deze sociale onderneming wordt gelanceerd tijdens de Dutch Design Week. Daarna wordt HEDONE verder uitgebouwd om jongeren met een verhoogd risico om in de drugscriminaliteit te komen, werk als streetfashion dealer, producent, ontwerper en uiteindelijk ondernemer te bieden.
Een ander project van politieagent Marco den Dunnen is Heilige Boontjes. Marco en jongerenwerker Rodney bedachten dat re-integratie anders, duurzaam en vooral leuker zou kunnen. Met koffie. Onder de naam ‘Heilige Boontjes’ openden ze in Rotterdam in 2015 een koffiewinkel, gevolgd door een grand café. Hier werken jongeren die vanwege hun criminele verleden moeilijker toegang krijgen tot de arbeidsmarkt, als barista, koffiebrander of in de keuken. Binnen Heilige Boontjes worden straatwaarden en normen omgebogen zodat ze op een nuttige en wenselijke manier aansluiten op de maatschappelijke norm. Heilige Boontjes heeft in haar bestaan 52 jongeren duurzaam gere-integreerd waarvan vijftien een vaste baan hebben in het bedrijf.