4x projecten die bijdragen aan de behoeften van verschillende generaties
Dit jaar komen alle World Design Embassies samen in een overkoepelende expositie op het Ketelhuisplein: ‘Designing Society’. Deze tentoonstelling van Dutch Design Foundation onderzoekt de kracht van ontwerp als hulpmiddel voor transformatie. Projecten die de wereld opnieuw vormgeven tot een duurzame, leefbare en rechtvaardige samenleving voor toekomstige generaties. In de loop naar Dutch Design Week 2024 (DDW24) presenteren we iedere week een lijst met projecten uit ‘Designing Society’ met een overkoepelend thema. Deze week: vier projecten die bijdragen aan de behoeften van verschillende generaties.
#1 ATTACHED: Digital Youth
Onderdeel van
Embassy of Digital Futures
Ontwerpers
Gemeente Amsterdam – Leonore Snoek
Studio Idiotēs – Marieke van Dijk.
Fotografie Maria Bodil.
Ontdek de schoonheid, complexiteit en kwetsbaarheid van een digitale jeugd. Stap binnen in de belevingswereld van zes jongeren die hun complexe en intieme relatie met apps en platforms onderzoeken. Hoe ervaren jongeren een altijd aanwezige metgezel? Ontdek hoe zij zich ontwikkelen, onderdompelen, vriendschappen sluiten, werken en soms juist proberen te ontsnappen aan de digitale wereld die hen omringt.
‘ATTACHED: Digital Youth’ onthult de tegenstrijdigheid die gepaard gaat met opgroeien in een digitaal tijdperk. De portretten suggereren een sterke band, maar ook die van afhankelijkheid. Gemeente Amsterdam heeft jongeren gevraagd hun persoonlijke verhalen te delen en te laten zien hoe zij zich verhouden tot het internet – een spannend, lief en soms ontembaar beest. Wat betekent het om op te groeien in een wereld die steeds meer “AAN” staat?
#2 Samen Drempels Over
Onderdeel van
Embassy of Health
Ontwerpers
Design Innovation Group (DIG), Buro Zorgelozer
Partners
VCHuizen, Maatjesproject Gooi & Vechtstreek
Ouderen ervaren fysieke en mentale problemen wanneer hun sociale netwerk zich verkleint tot alleen maar mensen die voor ze zorgen. De zorg kan deze vraag niet dragen en mantelzorgers zijn overbelast – en dat wordt in de toekomst alleen maar erger.
Zowel ouderen als de maatschappij hebben vaak belemmerende vooroordelen en drempels, wat het vergroten van het sociale netwerk van ouderen in de weg zit. Om wederkerigheid in de maatschappij te vergroten, is een nieuwe soort vrijwilliger nodig die tijdelijk helpt om netwerken te (re)activeren. Wat kun jij nu doen voor een oudere in jouw omgeving? En wat kan deze oudere voor jou betekenen? Kunnen we ‘zorgen voor elkaar’ zien als iets wat reikt voorbij de transactie? Dit ontwerpend onderzoek verkent de wederkerigheid in het zorgen voor elkaar, en laat ons de kracht zien van het ecosysteem tussen mensen.
#3 Caring Neighbourhoods
Onderdeel van
What if Lab
Ontwerpers
morgenmakers
Partners
ActiZ, Archipel Zorggroep, Coloriet & Curamare
De zorg voor ouderen moet fundamenteel veranderen. In 2040 is naar schatting ongeveer 26% van de bevolking 65-plusser, waarvan een derde ouder dan 80. De vraag naar zorg groeit en wordt ingewikkelder, terwijl het aantal zorgmedewerkers afneemt.
We moeten de ouderenzorg anders gaan organiseren. ActiZ gelooft dat de hele samenleving hierbij een rol moet spelen. In Nederland ontstaan nu al zorgzame gemeenschappen waar buren en dorpsgenoten naar elkaar omkijken. Ze organiseren de zorg dicht bij huis, samen met een wijk- of dorpsondersteuner. Daarmee verandert de rol van zorgprofessionals: korte lijntjes, focus op preventie en voorkomen en meer technologische ondersteuning.
#4 3dubbel: Ervaringsdeskundigheid in het onderwijs
Onderdeel van
Embassy of Inclusive Society
Ontwerpers
Marjolein Vermeulen en Myrthe Veeneman (MV design)
Partners
Stichting Zorgeloos, HU pabo (Hogeschool Utrecht) & Agis Innovatiefonds
In welke mate nemen we de kennis en ervaring van kinderen en studenten serieus en welke ruimte is er om die kennis te benutten binnen het onderwijs? En hoe werkt dat als het gaat om jonge mensen met een chronische aandoening? Kunnen de eigen belevingen van studenten met een aandoening omgezet worden in expert kennis? Het antwoord is ja. De eigen ervaring blijkt een waardevolle inbreng te zijn in het onderwijs.
‘Van ik vorm een probleem naar ik voeg waarde toe’ is de essentiële verandering in de manier van kijken voor studenten met een chronische aandoening. Samen ontwierpen pabo-studenten en docenten interactieve tools die helpen (en meer leraren en leerlingen zouden kunnen helpen) om van rol te wisselen, ‘lastige’ onderwerpen aan te pakken en inzichten te ontwikkelen over de waarde van ervaringsdeskundigheid rond chronische aandoeningen. Niet alleen op de Hogeschool Utrecht, maar ook tijdens het lesgeven op basisscholen. Studenten brengen dit middels hun stages zelf het onderwijsveld in. Open de lade en activeer je eigen ervaringskennis en dat van anderen.
Bezoek ‘Designing Society’ tijdens DDW24
‘Designing Society’ brengt de projecten en programma’s van World Design Embassies, What if Lab, PONT en Maakruimte MooiNL samen onder één dak. De tentoonstelling nodigt je uit om nieuwe perspectieven op mogelijke toekomsten te verkennen. Hoe kunnen we samen de kracht van ontwerp ontdekken en de verbinding leggen met de complexe transities waarmee onze wereld vandaag de dag wordt geconfronteerd?
Bezoek ‘Designing Society’ tijdens DDW24 van 19 tot 27 oktober. De tentoonstelling op het Ketelhuisplein is gratis en toegankelijk voor iedereen.