5x innoverende projecten die gamification inzetten voor een grotere boodschap

Hoe kunnen spelvormen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen? In aanloop naar Dutch Design Week 2024 (DDW24) presenteren we iedere week een cross-over tussen verschillende projecten uit de tentoonstelling ‘Designing Society‘. Deze week verkennen we vijf projecten die gamification gebruiken om complexe thema’s toegankelijk te maken voor een breed publiek. Of het nu gaat om sociale veiligheid, financiële gelijkheid of fysieke vooruitgang, deze projecten tonen aan dat games niet alleen vermaken, maar ook inspireren en activeren. Ontdek hoe deze vijf projecten ons middels speelse interacties nieuwe perspectieven bieden op urgente vraagstukken.

Type Actueel
Gepubliceerd op 14 Oktober 2024
Onderdeel van Embassies: Digital Futures, Inclusive Society, Safety
Actueel
5x innoverende projecten die gamification inzetten voor een grotere boodschap
Onderdeel van Embassies: Digital Futures, Inclusive Society, Safety
Escape the Dutch - credits: Daniel Holler

#1 Escape the Dutch

Onderdeel van

Embassy of Safety

Ontwerper

Daniel Holler

Attentie, Buurtpreventie! Escape the Dutch is een toneelstuk dat Nederlandse WhatsApp Buurtpreventiegroepen onderzoekt en hun discriminerende praktijken probeert bloot te leggen. Deze groepen, die snel populair worden, bestaan uit buurtbewoners die hun wijk in de gaten houden voor verdachte mensen. Vaak worden ze gedreven door racistische overtuigingen of angst voor het onbekende. Dit leidt tot sociale en etnische profilering en valse beschuldigingen onder het mom van misdaadpreventie. De openbare ruimte wordt zo een plek waar elke voorbijganger een mogelijke verdachte is.

Onder regie van Daniel Holler spelen twee acteurs een WhatsApp-groepsgesprek na. Elke scène onderzoekt hoe de angst voor vreemdelingen kan leiden tot bewakingsgedrag, terwijl de vaak absurde gesprekken tussen de leden worden behouden. Als regisseur, decorontwerper en schrijver van het stuk, onthult Holler raciale vooroordelen naar voren komen in buurtpreventiegroepen. Hij laat zien hoe het denken over ‘de ander’ naar voren komt. Het stuk laat zien hoe paranoia en angst in groepsgesprekken steeds verder uit de hand lopen, wat de politieke situatie in Nederlandse buurten weerspiegelt.

Design Thinking ≠ Doing! — A New Way To Grow - credits: ST-DUO

#2 Design Thinking ≠ Doing! — A New Way To Grow

Onderdeel van

Embassy of Inclusive Society

Ontwerpers

ST-DUO

Partners

Misiconi

Hoe kun je je skills ontwikkelen als dansonderwijs geen rekening houdt met jouw lichaam en unieke behoeften? Een inclusieve en flexibele lesmethodiek is onmisbaar om de verschillende behoeften van dansers te erkennen en ondersteunen. Een samenwerking tussen grafisch ontwerpstudio ST-DUO en het inclusieve dansgezelschap Misiconi richt zich op het vertalen van de inclusieve lesmethoden naar een set visuele (beeldende) hulpmiddelen. Die helpen dansers om hun artistieke zelfstandigheid te ontwikkelen en persoonlijke inzichten in groei te krijgen.

Experimenteren en samenwerken met de dansers – een gemengde groep met en zonder beperkingen – stond centraal in het proces. De hulpmiddelen focussen op jongvolwassen dansers met verstandelijke beperkingen en/of leerproblemen en benadrukken de kracht van visualisatie voor leren en reflectie. Via Growth Maps, Prompt Questions en Goals Cards wordt er geprobeerd om voortgang in beeld te krijgen. Het onderzoek en de prototypes van de toolkit zijn vastgelegd in de publicatie ‘A New Way to Grow’.

BouwBox - credits: (ink.)

#3 BouwBox

Onderdeel van

What if Lab (Labs)

Ontwerpers

(ink.)

Partners

ABN AMRO

Wat hebben financiële gelijkheid en vaderschapsverlof met elkaar te maken? En hoe komt daar een ‘BouwBox’ bij kijken? Dat ontdek je in What if Lab: Equal Opportunities. In het onderzoekende lab ging ABN AMRO samen met social design studio (ink). op zoek naar een oplossing voor financiële gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Uit doelgroeponderzoek bleek dat, hoewel er volledig vaderschapsverlof beschikbaar was, dit vanwege stigma’s nauwelijks werd opgenomen. Terwijl de wetenschap bewijst dat vaderschapsverlof een grote gelijkmaker is.

In het lab ontwikkelde (ink). het concept BouwBox. De BouwBox is een symbolische blokkendoos met een magazine dat reflectie op gelijkwaardigheid in zorgtaken binnen jonge gezinnen stimuleert. Door reframing en ervaringsverhalen wordt vaderschapsverlof opnemen de norm in plaats van de uitzondering. De ABN AMRO heeft in een pilot-programma de box geproduceerd om als verlofcadeau te geven aan aanstaande ouders. Dit resulteerde in een significante stijging in het opnemen van ouderschapsverlof, van 49% naar 85%. Daarnaast ervoeren de deelnemers een positieve verschuiving in de bedrijfscultuur, meer vrijheid, succes en rust.

#4 Onbeperkt meedoen begint met een vraagje

Onderdeel van

Embassy of Inclusive Society

Ontwerpers

BKB | Het Campagnebureau

Partners

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Wist jij dat er in Nederland meer dan twee miljoen mensen zijn met een beperking? Iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving op een manier die bij hen past. Voor mensen met een beperking is dat niet altijd vanzelfsprekend. Zij komen vaak drempels tegen in het dagelijks leven. Bij het zoeken naar een baan bijvoorbeeld, het bezoeken van een concert of het reizen met het openbaar vervoer.

Uit onderzoek blijkt dat 9 van de 10 mensen graag drempels willen verlagen voor mensen met een beperking, maar niet goed weten hoe. Door het gesprek aan te gaan, ontdek je wat je kunt doen. Dit begint al met het stellen van een simpel vraagje. Daarom is ‘Vraagje?!’ ontwikkeld. Op Vraagje.nl leer je spelenderwijs hoe je zo’n gesprek voert. Zo kan iedereen bijdragen aan een toegankelijke samenleving.

Playing the algorithm - credits: Studio Kader

#5 Playing the algorithm

Onderdeel van

Embassy of Digital Futures

Ontwerpers

Het Verbond – Mayra Kapteijn
Gemeente Amsterdam – Leonore Snoek

 

Doe mee en red de wereld met technologie! We hebben een supercomputer gebouwd die jou in staat stelt de uitdagingen van vandaag aan te gaan. Maar pas op: alleen écht originele ideeën worden beloond. Ben jij klaar om een held te worden met de superpowers die nodig zijn om de wereld te redden?

In ‘Playing the algorithm’ bouw je je eigen superpower om de grote uitdagingen van vandaag aan te gaan. Maar hoe ontsnap je aan het algoritme? Heeft jouw superpower unieke en originele kwaliteiten, niet voorgeprogrammeerd door iemand anders? Wat als creativiteit en originaliteit worden beloond? Meld je aan, probeer het uit en ontvang jouw superpower van een hogere macht.

Benieuwd naar meer projecten uit de DDW24 tentoonstelling? De laatste updates over 'Designing Society' lees je hier!

Bezoek ‘Designing Society’ tijdens DDW24

‘Designing Society’ brengt de projecten en programma’s van World Design Embassies, What if Lab, PONT en Maakruimte MooiNL samen onder één dak. De tentoonstelling nodigt je uit om nieuwe perspectieven op mogelijke toekomsten te verkennen. Hoe kunnen we samen de kracht van ontwerp ontdekken en de verbinding leggen met de complexe transities waarmee onze wereld vandaag de dag wordt geconfronteerd?

Bezoek ‘Designing Society’ tijdens DDW24 van 19 tot 27 oktober. De tentoonstelling op het Ketelhuisplein is gratis en toegankelijk voor iedereen.

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube