Doreen besloot haar focus te verleggen naar iets anders, een reeks producten die voorheen nog onaangeroerd en niet-veganistisch waren: kant-en-klaarmaaltijden. Er waren nog geen veganistische kant-en-klaarmaaltijden in de winkels, dus Doreen besloot in die behoefte te voorzien. Momenteel is Doreen bezig met het zoeken naar mogelijke stakeholders en verkooppunten. Easy Vegan Gourmet is momenteel alleen online verkrijgbaar met een bezorgsysteem voor dezelfde dag. Maar om de producten aan een breder publiek aan te bieden, is de samenwerking met fysieke supermarkten nodig. “Supermarkten hebben allemaal verschillende doelen op het gebied van voedselverspilling en duurzaamheid. Het is nu tijd voor hen om hun verantwoordelijkheid te nemen en ons, kleinere bedrijven, een kans te geven. Niet alleen onze producten, ook producten van anderen die dezelfde visie delen.”
Botanic Bites met Doreen Westphal
We worden ons steeds meer bewust van de negatieve effecten van de vleesindustrie en langzamerhand lopen de supermarktschappen vol met duurzamere, plantaardige alternatieven. Een zeer noodzakelijke en welkome verandering, want recent onderzoek heeft uitgewezen dat vlees maar liefst 57 procent van alle broeikasgassen uit de voedselproductie uitmaakt. Maar tijdens de productie van niet-vleesproducten rijst een ander probleem: voedselverspilling. Wat doen we met de reststromen? Hoe kunnen we de restjes nog gebruiken? Voedselvernieuwer Doreen Westphal besloot het heft in eigen handen te nemen en nam het onderwerp onder de loep. Kort daarna kondigde zij de geboorte aan van Botanic Bites: vleesvervangers gemaakt van oesterzwammen die worden gekweekt op koffieafval. We spraken met Doreen over haar project.
In 2016 begon ze te experimenteren en oesterzwammen te kweken op koffieafval, pal onder het voormalige stadsarchief van Eindhoven. Doreen merkte dat het mensen aanvankelijk niet zo aantrekkelijk leek om verschillende soorten exotische schimmels te consumeren. “Als je mensen wilt verleiden om anders te eten, moet je het makkelijk, toegankelijk en lekker maken.” Ze organiseerde een succesvolle crowdfundingcampagne voor de realisatie van haar eerste veganistische ‘kroket’ en ‘bitterbal’ gemaakt van shiitake-paddenstoelen. Deze typisch Hollandse snack leken voor haar veelal Nederlandse publiek een makkelijke kennismaking met paddenstoelen. “De mensen herkennen dit.” Door een lekkere snack aan te bieden die niet te veel buiten de comfortzone van mensen lag, wist Doreen de afstand tussen product en klant te verkleinen. En met deze formule ontstond de basis van Botanic Bites.
Doreen en haar Botanic Bites zijn door de jaren heen behoorlijk in de picture geweest. In 2018 presenteerde ze ‘de langste plantaardige worst ter wereld’ op Dutch Design Week om een statement te maken over de voedingswaarde van plantaardig voedsel. Daarnaast won ze verschillende prijzen, zoals de Amsterdam Food Pitch – Lekkerste & duurzame product 2019.
Botanic Bites produceert op dit moment voedsel uit verschillende voedselreststromen zoals zwarte wortelen en de voetjes en stammen van verschillende paddenstoelen. Deze voetjes worden meestal niet voor consumptie gebruikt: Nederland produceert jaarlijks 300 ton oesterzwamvoetjes die meestal in het afval belanden, terwijl ze prima eetbaar zijn. Van deze enorme hoop kunnen Doreen en haar team honderden tonnen plantaardige producten maken.
Al met al werden geweldige resultaten geboekt met een betrouwbaar klantenbestand en een groeiend assortiment producten. Maar toen Covid-19 vorig jaar toesloeg, werd Doreen’s aanpassingsvermogen op de proef gesteld. De horeca was genoodzaakt de deuren te sluiten en supermarkten kampten met hun eigen problemen: dit maakte het buitengewoon moeilijk om met de juiste persoon in contact te komen om haar producten in het supermarktschap te krijgen. Met de groeiende belangstelling voor plantaardige producten spelen ook grotere merken met meer toegang tot fondsen en contacten hierop in. “De meeste grote vleesproducenten hebben momenteel ook een veganistische versie van hun producten”, legt Doreen uit. Dit maakt de concurrentie tussen producenten sterker en vergroot de kloof tussen kleine bedrijven en grote organisaties.