Embassy of Digital Futures tijdens DDW24
Creatief leider Pallas Agterberg over de complexiteit en mogelijkheden in de digitale toekomst
Tijdens Dutch Design Week 2024 (DDW24) presenteert de Embassy of Digital Futures haar visie op de digitale toekomst. Creatief leider Pallas Agterberg vertelt over de drie paden die de Embassy zal bewandelen en over de complexiteit en uitdagingen die digitalisering met zich meebrengt. “Het is een zoektocht die ook energie geeft,” zegt ze. “Er zit iets magisch in het moment dat je grip krijgt op de situatie en je mooie oplossingen voor je gaat zien.”
Wie spreekt over ‘digital futures’, raakt al snel aan grote thema’s zoals de invloed van sociale media, fake news, eenzaamheid onder jongeren en de ondermijning van de democratie. “Als je niet oppast, kun je verstrikt raken in een soort rabbit hole door de grootsheid van die problemen,” zegt Pallas. “Maar als je naar het verleden kijkt, zie je dat veel van dit soort problemen – weliswaar in een andere vorm – zijn aangepakt en opgelost. Je moet vertrouwen hebben in de mensheid dat we ook oplossingen zullen vinden voor onze digitale toekomst.”
Grote thema’s klein maken
Volgens Pallas, die sinds eerder dit jaar creatief leider is van de nieuwe Embassy, is het essentieel om deze grote thema’s klein en hanteerbaar te maken. Pallas’ achtergrond in sociale wetenschappen, informatietechnologie en kunst geeft haar een goede positie om het brede thema van digitalisering te benaderen. “Deze onderwerpen zijn niet nieuw voor mij, en veel mensen in mijn netwerk hebben expertise in deze thematiek. Het voelt dan ook logisch om deze rol op mij te nemen,” aldus Pallas.
Escape the Algorithm
Tijdens DDW24 zal de Embassy drie verschillende paden bewandelen. Het eerste pad, Escape the Algorithm, richt zich op de manier waarop we omgaan met digitale structuren, zoals algoritmes. “Het is interessant om te onderzoeken hoe je kunt ontsnappen aan algoritmes die je gedrag proberen te sturen. Aan de ene kant hebben we te maken met een ‘ontsnappingsroute’, maar aan de andere kant ligt de vraag hoe we digitale ‘superpowers’ kunnen inzetten om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.”
“Dankzij nieuwe technologie heeft iedereen potentieel toegang tot een superpower waarmee je de meest fantastische dingen kunt bereiken."— Pallas Agterberg
Superpowers
Het tweede pad richt zich op de digitale technologieën die ons superkrachten kunnen bieden. “Dankzij nieuwe technologie heeft iedereen potentieel toegang tot een superpower waarmee je de meest fantastische dingen kunt bereiken. Maar bij elke superkracht komt ook een verantwoordelijkheid,” zegt Pallas. “Het draait om het vinden van een balans tussen de positieve en negatieve kanten van deze digitale mogelijkheden.” De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om te experimenteren en hun eigen digitale superpower te ontdekken.
Partnerprogramma
Het derde pad tijdens DDW24 is het partnerprogramma, waarin de Embassy samenwerkt met maatschappelijke partners zoals kennisinstellingen en overheden. “We werken bijvoorbeeld samen met de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Brabant en de Hogeschool van Amsterdam. Zij hebben onder de noemer Society 5.0 een onderzoeksgroep opgericht die zich bezighoudt met dezelfde vraagstukken. Door samen te werken hopen we tot nieuwe inzichten en oplossingen te komen voor digitale vraagstukken.”
Voorbeelden uit de expositie
De expositie van de Embassy of Digital Futures bevat verschillende installaties die de digitale toekomst tastbaar maken. Zo is er de installatie Playing the Algorithm van Mayra Kapteijn van Het Verbond en Leonore Snoek van gemeente Amsterdam, die laat zien hoe we ons kunnen onttrekken aan de greep van algoritmes. “Het spelen zelf is onderdeel van het vraagstuk,” legt Pallas uit. “Leren omgaan met nieuwe digitale vormen door te experimenteren staat centraal.”
Daarnaast is er de fototentoonstelling ATTACHED: Digital Youth (door Studio Idiotēs en Gemeente Amsterdam), waarin wordt onderzocht hoe jongeren zich verhouden tot hun telefoon en het internet. Dit wordt verbeeld door een ‘space base’, een object waarin bezoekers zich kunnen onderdompelen in de digitale wereld. “Voor jongeren is de virtuele buitenwereld net zo belangrijk als de fysieke buitenruimte.”
De installatie Oblivion van Julia Jansen stelt vragen over de veranderde buitenwereld en het recht op vergetelheid. “Buiten spelen kan alleen als je weet dat er geen politieagent of commerciële partij met je meekijkt. Maar bestaat dat in de digitale wereld nog wel?” vraagt Pallas zich af. Ook Cloud City van Bas Sala stipt deze thematiek aan tijdens de expositie. “Deze installatie maakt inzichtelijk hoe de werkelijke stad langzaamaan net zo digitaal wordt als de virtuele. Daardoor rijst de vraag: kopiëren we de onvrijheid van de virtuele wereld nu naar de fysieke stad?”
Conferentie
Tijdens de conferentie van de Embassy houdt Koert van Mensvoort een keynote over de wisselwerking tussen mens en technologie door de eeuwen heen. “Het doel van de conferentie is om gezamenlijk het speelveld te verkennen en de volgende stap te definiëren,” aldus Pallas.
“Er zit iets magisch in het moment dat je een oplossing begint te zien. Dat is precies de energie die we bezoekers willen meegeven.”— Pallas Agterberg
Maakkracht
Maakkracht is volgens Agterberg een onmisbare kracht in de zoektocht naar een digitale toekomst. “Het zichtbaar maken van vraagstukken en het experimenteren met nieuwe oplossingen vormen de kern van onze aanpak. Onze traditionele methoden werken niet in de digitale toekomst. We moeten nieuwe vormen van maakkracht ontwikkelen om met deze onzekere toekomst om te gaan.” Die maakkracht brengt ook energie, benadrukt Pallas. “Er zit iets magisch in het moment dat je een oplossing begint te zien. Dat is precies de energie die we bezoekers willen meegeven.”