Mosselschelpjes en waterflesjes? Daar kun je een hele industrie mee veranderen
Je zult maar een stukje plastic zijn. In een tijd waarin duurzame en biologische materialen alle aandacht krijgen, kampt kunststof met het imago van goedkoop en slecht voor het milieu. Toch krijgt juist plastic dit jaar een eigen podium met de Embassy of Rethinking Plastic. Want door er anders naar te kijken, biedt plastic een wereld aan kansen.
“Een goede ontwerper kan je de weg wijzen om dingen anders te zien”, zegt Leonne Cuppen van Yksi Expo. Jarenlang runde ze een eigen designstudio, nu geeft ze jonge ontwerptalenten met een focus op duurzaamheid en circulariteit een platform in Eindhoven, en verbindt hen met de industrie.
Samen met Willemijn Peeters, oprichter van Searious Business, besloot ze vorig jaar een tentoonstelling te maken over verrassende manieren waarop ontwerpers met plastic omgaan. Het was een expo bedoeld ter inspiratie en bewustwording rond plastic.
Met een eigen Embassy rond dit thema komt de vervolgstap. “Het is nu tijd om dingen te gaan doen”, zegt Cuppen. Met die gedachte is een programma van twee jaar ontwikkeld samen met ontwerpers, kennisinstellingen en grote verpakkingsorganisaties. De basis is de tentoonstelling bij Yksi, verdeeld over zes thema’s. Die gaan over de voor- en nadelen van plastic, maar ook over methoden en systemen om plastic op een zinvolle manier in te zamelen. Over hoe je plastic kunt hergebruiken en upcyclen tot nieuwe producten. En zeker ook over het creëren van (gevoels)waarde zodat gebruikers plastic anders gaan beleven.
Daarnaast is er een Rethinking Plastic House, over bouwen met bioplastics en hernieuwbare grondstoffen, en een Rethinking Plastic Academy. Hier kunnen bedrijven een vraag neerleggen als het gaat om plastic. Cuppen heeft inmiddels een heel netwerk van mbo’s, hbo’s en universiteiten die met de vraagstukken aan de slag gaan. Van studenten natuurkunde tot toegepaste psychologie.
Een voorbeeld van zo’n vraag komt uit de mosselbranche. Ook daar wil men verduurzamen, ondermeer via het verpakkingsmateriaal. Cuppen: “Die verpakkingen worden nu van plastic gemaakt. Wat we nu willen onderzoeken is of we reststromen, zoals mosselschelpen, kunnen verwerken tot verpakkingsmateriaal. Dat is een hele interessante vraag, en ook best een uitdagende. Een verpakking kun je namelijk niet zomaar vervangen, die moet aan allerlei eisen voldoen met betrekking tot de houdbaarheid en veiligheid van zo’n product.”
Mede-initiatiefnemer Willemijn Peeters helpt zelf dagelijks grote merken om duurzamer om te gaan met hun plastic. Met Searious Business adviseert ze bedrijven als Jumbo Supermarkten en Unilever hoe ze tot andere manieren van verpakken en recyclen kunnen komen.
Plastic kan ook een verdienmodel op zich zijn, laat ontwerper Dave Hakkens zien. Via zijn opensource-platform Precious Plastic ontwierp hij een machine om plastic te recyclen én manieren om daar weer nieuwe producten van te maken, van meubels tot gezichtsmaskers. Belangrijker misschien nog wel is de wereldwijde community die hij eromheen wist te bouwen. Hakkens: “Van Portugal tot Indonesië hebben mensen inmiddels hun eigen plasticrecyclesysteem in elkaar gezet en daarmee van afval nieuwe producten gemaakt.” Het Precious Plastic-project is een van de vele hoopvolle voorbeelden die de komende twee jaar te zien zijn in de Embassy of Rethinking Plastic.