Personaliseer je gewas met Chloé Rutzerveld
Ooit afgevraagd waarom een tomaat in Spanje roder is dan een in Nederland geteelde tomaat? De vraag lijkt nogal dwaas, omdat het antwoord ligt in de lessen die we hebben geleerd op de middelbare school – Spanje heeft een warmer klimaat en de gewassen krijgen meer uren zonlicht. Niet alleen de hoeveelheid licht en water is van invloed op de ontwikkeling van een gewas; factoren zoals vochtigheid, luchtcirculatie, lichtspectrum, CO2-opname en pH van de bodem zijn even belangrijk. De aanpassing van één groeifactor kan de vorm, grootte, kleur, geur, smaak, textuur en zelfs de algehele voedingswaarde van een gewas beïnvloeden. Chloé Rutzerveld stelde zich een toekomst voor waarin we onze eigen gewassen zouden kunnen aanpassen met behulp van deze groeifactoren – een simpel voorgestelde vervanging voor de schadelijke processen en effecten van genetisch gemodificeerde gewassen. Welkom bij de Future Food Formula.
Chloé, een food- en conceptueel designer, noemt zich ook wel ‘food futurist’ vanwege haar fascinatie voor de toekomst van voedsel en haar werk op het snijvlak van wetenschap, technologie en design. The Future Food Formula 2.0 – een verbeterde versie van haar oorspronkelijke project met dezelfde naam – was een interactieve installatie die een nieuw perspectief wierp op de methode van verticale landbouw (vertical farming). Gebaseerd op het idee van “groeirecepten”, wordt elk gewas gekweekt in een vertical farm op een binnenkweeklocatie die omgevingsfactoren zoals licht, temperatuur, vocht en koolstofdioxide controleert. “De hoeveelheid van deze factoren zijn opgeschreven in een zogenaamd ‘groeirecept’. Toen ik hier voor het eerst over las, was ik erg gefascineerd door dit concept en vroeg ik me af of je het uiterlijk, de smaak of de kleur van een gewas kunt veranderen door simpelweg het licht of de kleur van het licht aan te passen – dat betekent dat je in feite je eigen gewas kunt ontwerpen.” De installatie is ontwikkeld om dit idee dichter bij de consument te brengen en hen kennis te laten maken met het concept van het ontwikkelen van eigen groeirecepten.
Chloé vond het complex om het project in de beginfase te vereenvoudigen; ze begon haar werk vanuit een louter speculatief idee. “In het begin was het vooral speculatie of meer fantasie; benieuwd of we nieuwe soorten gewassen zouden kunnen creëren door te experimenteren met deze groeirecepten.” Door samen te werken met een 3D-modelleur en softwareprogrammeur, en kennis op te doen van plantenfysiologen, was Chloé in staat om dit speculatieve project om te zetten in realiteit.
De moeilijkheid om het idee eenvoudig begrijpelijk te maken voor alle stakeholders, was precies het gebied waarop Chloé zich met haar project wilde richten. Ze wilde een brug slaan van onderzoek en ontwikkeling naar productie en consumenten — om deze technologie haalbaar en toegankelijk te maken voor alle betrokkenen. Ze besloot een installatie te maken die de werking van vertical farming en groeirecepten uitlegde met als doel de angst ervoor weg te nemen en te vervangen door inspiratie die de mogelijkheden van deze nieuwe voedseltechnologie zou kunnen bieden.
Chloé merkt op dat zij niet de enige is met een passie om dingen te veranderen, het is eerder een trend die wereldwijd bij ontwerpers woedt. Weg bewegend van esthetiek, denken ontwerpers nu na over een duurzame toekomst waarin veranderingen gemakkelijker worden geaccepteerd.
Met Future Food Formula ziet Chloé een toekomst voor zich waarin de consument letterlijk het heft in eigen handen kan nemen. “Ik zou de installatie heel graag zien in een supermarkt of op een onderwijsplek waar het er niet alleen staat als expositie, maar echt naast een hele reeks producten die gemaakt zijn met een vertical farm en misschien zelfs een optie waar je je eigen groeirecept on demand kunt kweken, om op die manier je groenten op een natuurlijke manier te personaliseren. Je kunt in deze installatie direct zien welke gevolgen een aanpassing waarschijnlijk heeft. Druk gewoon de bon af en open het groeirecept. Dat zou ik supergaaf vinden.”
Lees het hele artikel, geschreven door Ruben Baart van Next Nature Network hier. En kom naar de Supermarkt van de Toekomst bij de Embassy of Food tijdens Dutch Design Week 2021, waar het project van Chloé te zien zal zijn.
Dit interview is tot stand gekomen in het kader van de Embassy of Food 2021, onderdeel van World Design Embassies. Curatoren Annelies Hermsen en Chloé Rutzerveld deden onderzoek naar zeven projecten binnen zeven thema’ en interviewden hiervoor ontwerpers over: technologie, voedselverspilling, gezondheid, educatie, eiwittransitie, non-food en verpakkingen. Samen met Ruben Baart van Next Nature Network zijn de interviews uitgewerkt tot artikelen en gepubliceerd.
De Embassy of Food wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Prins Bernhard Cultuur Fonds, Albert Heijn en Dutch Design Foundation.