Plastic zien als kans in de Embassy of Rethinking Plastic
Plastic, het is een milieuprobleem. Tegelijkertijd is het onmisbaar. We gebruiken het voor medische producten, in auto’s en in onze de latex op de muur. Plastic is niet zomaar weg te denken. “Al snel denken mensen aan een doemscenario waarbij plastic vooral het probleem is, maar het is juist ook een kans”, zegt curator Leonne Cuppen, “Daarvoor is het nodig dat we anders naar plastic gaan kijken.” Op een verrassende en stimulerende manier, laat de Embassy of Rethinking Plastic tijdens DDW zien wat er mogelijk is op het gebied van plastic, hoe we er beter mee kunnen omgaan en wat de mogelijke alternatieven zijn.
“We gaan onszelf wederom overtreffen bij deze tweede editie”, zegt Cuppen. “Er is zoveel te zien.” Yksi Expo, een platform voor de promotie van duurzame ontwerpen, is de vaste thuisbasis voor de Embassy. De werken uit de Embassy waren vorig jaar vooral virtueel te ontdekken, maar tijdens DDW21 kun je bij Yksi Expo een nieuwe selectie projecten weer met eigen ogen bewonderen. Ontwerpen die je bewust maken van waar je plastic nog meer voor kunt gebruiken, zoals armaturen die in de openbare ruimte ook fungeren als schuilplaats of nest voor flora en fauna.
Of ontwerpen die laten zien hoe je plastic opnieuw gebruikt, zoals de sneaker met zolen van kauwgomresten, of de gevelbekleding gemaakt van oude kunststof kozijnen, regenpijpen en regengoten. Of duik in de wereld van herbruikbare grondstoffen, waar je huishoudelijke apparaten van brandnetels vindt. Ook zie je hoe ontwerpers de natuur gebruiken om tot iets nieuws te komen. Bijvoorbeeld met garen gemaakt van algen.
Cuppen draait al een poosje mee in de ontwerpwereld. Zo’n 25 jaar was ze ‘hard core’ meubel- en interieurontwerper, zoals ze het zelf noemt, maar daar is ze mee gestopt. “Er zijn zoveel goede ontwerpers, maar mensen die hun expertise doorgeven aan de nieuwe generatie, zijn er minder.” Ze wil jonge ontwerpers helpen en startte het bedrijf Yksi Connect, wat onder meer jong talent koppelt aan het bedrijfsleven.
Circulariteit
Ook schoof haar interesse steeds meer op naar het onderwerp ‘circulariteit’. “Ik wilde altijd al ontwerpen maken die er toe doen. Toen ik in 1990 startte, was circulariteit helemaal nog niet aan de orde. Het was toen vooral hoe meer, hoe beter. Ik maakte in die periode al wel regelmatig producten van hergebruikte materialen. Producten die een goed verhaal te vertellen hadden. Op een gegeven moment ging het mij er vooral om het economisch belang te combineren met het ecologisch belang.”
De curator ziet dat bedrijven tegenwoordig steeds meer interesse hebben in circulariteit en duurzaamheid. “Ik wil bedrijven verder helpen in de weg daarheen.” Ontwerpers kunnen daarbij helpen, stelt Cuppen.
“Je hebt mensen nodig die anders kunnen denken dan in de traditionele patronen. Ik denk dat een ontwerper de laatste jaren een andere rol heeft gekregen, door veel meer aan de voorkant van het proces betrokken te zijn. Niet alleen aan einde voor een leuke verpakking, een goede slogan of een grafisch mooi ontwerp.”— Leonne Cuppen
Het idee voor Rethinking Plastic ontstond zo’n drie jaar geleden. Searious Business, Dutch Design Foundation en Yksi Expo zetten, voor World Ocean Day, een tentoonstelling op met plastic gerelateerde producten. “Dat waren zo’n zestig objecten, die we in korte tijd geselecteerd hadden. Ze waren drie weken te zien. Daar kwam zoveel spin-off van en interesse, dat we er meer mee wilden doen. Plastic maakt iets los bij mensen.”
Verdiepingsprogramma’s
Daarop volgde DDW19 waar een oppervlakte van 50 vierkante meter werd ingericht, met gecureerde plastic gerelateerde ontwerpen. “Dat gaf weer zo’n boost. We zeiden tegen elkaar: ‘Als we dit onderwerp goed willen uitlichten, dan moeten we dat voor een langere periode doen.’ Niet alleen met een expositie, maar ook met allerlei verdiepingsprogramma’s.”
Naast de hoofdexpositie zijn de resultaten van vier van die verdiepingsprogramma’s te zien. Rethinking Plastic House, opgezet met Brightlands – de innovatie campus van Limburg -, laat innovaties met plastic zien. Voor in je badkamer, keuken, woonkamer en slaapkamer.
Het verdiepingsprogramma met TNO draait om de door TNO-ontwikkelde bewerkingsmethode: Torwash. Ontwerpers werden uitgedaagd om daarmee nieuwe materialen te ontwikkelen die door Torwash weer uiteen vallen in grondstoffen. “Je ontwerpt iets dat je bij het einde van de levenscyclus uit elkaar kunt halen.”
Ook startte de Rethinking Plastic Academy, met het Koning Willem I College en SintLucas. In februari gingen studenten aan de slag met het thema Rethinking Plastic. Yksi Connect en het Yksi Expo Young Talent Team begeleidde de studenten. Een jury beoordeelt de eindresultaten en tijdens DDW is een selectie van die resultaten te zien.
Samen met Stichting Stokroos begeleidt Yksi Connect vijf jonge talenten uit het Yksi Expo Young Talent Team. De ontwerpers krijgen coaching en komen in contact met de juiste fabrikanten, kennisinstellingen en experts. Daarnaast krijgen ze een werkplek bij Yksi Expo. Hun proces en eindresultaten zijn eveneens tijdens DDW in de Embassy of Rethinking Plastic te bewonderen.
3,5 miljard jaar oude micro-mechanismen
Van al het moois dat er te zien is, noemt Cuppen het werk van de net van Saint Martin’s, in Londen, afgestudeerde Cinzia Ferrari, als een must see. Deze jonge ontwerper laat zien hoe zij met 3,5 miljard jaar oude micro-mechanismen een nieuw materiaal maakt.
Een nieuw soort garen van oude materialen
Of het werk Chrysalis van Jessica den Hartog en Michelle Baggerman. Deze ontwerpers ontwikkelden samen met het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM) een nieuw type garen van oude verpakkingsmaterialen. De titel van hun project verwijst naar de cocon van een rups: de mens heeft een nieuwe natuur geschapen en moet leren om die te hergebruiken.
Naast een expositieruimte zijn er in de Embassy of Rethinking Plastic verschillende evenementen, zoals debatten en lezingen. Een compleet overzicht komt er aan!