Een tour over de wereld

Type Actueel
Gepubliceerd op 29 december 2020
Onderdeel van Embassy of Mobility
Actueel
Terugblik 2020: Embassy of Mobility
Onderdeel van Embassy of Mobility

2020 was het jaar dat COVID-19 ons leven op de kop zette. Het virus bracht verkeersstromen tot stilstand, maar zorgde óók voor versnelling van innovaties waar al jaren aan werd gewerkt. Met de Embassy of Mobility maakten we in 2020 daarom een tour over de wereld. Wat gebeurde er in binnen- en buitenland op het gebied van mobiliteit? 

Voor Rob Adams, curator van de Embassy of Mobility, was het een bijzonder jaar om onderzoek te doen naar mobiliteitssytemen. “Wat als er geen files meer zouden zijn? Wat als vliegtuigen niet meer vliegen? Dit soort ‘wat als’-vragen werden afgelopen periode opeens realiteit. We konden met eigen ogen zien wat mobiliteit, en het tijdelijk wegvallen ervan, doet met onze leefomgeving en hoe mensen daar vervolgens op reageren.” 

De Embassy greep de coronacrisis aan om wereldwijd projecten rond de verbetering van mobiliteit en leefbaarheid te onderzoeken, zoals het weren van auto’s uit de stad. Niet alleen het stedelijk perspectief, maar ook de verbinding met het omliggende platteland werd daarin meegenomen. 

Ook de impact van corona op verbindingen tussen landen werd tegen het licht gehouden. Welke veranderingen voorzien we bijvoorbeeld voor het internationale vlieg- en treinverkeer? De Embassy nam alle vormen van mobiliteit in de context van COVID-19 onder de loep, van fiets tot trein en van auto tot vliegtuig. De kernvraag was wat de wendbaarheid is van onze mobiliteitssystemen in tijden van crisis. En hoe deze de kwaliteit van ons leven beïnvloeden.

Aanpak

De Embassy of Mobility focust op twee sporen, die beide in het teken staan van de impact van corona op onze mobiliteitssystemen. 

Het eerste spoor is dat van de Mobility World Tour, waarmee de Embassy tijdens DDW20 een virtuele expositie en randprogrammering presenteerde. Het concept is ontwikkeld op basis van het Embassy manifest en ‘de Lijn door de Brainportregio’. Het tweede spoor gaat over de periode 2021 en verder. De inspiratie en inzichten uit de Mobility World Tour vormen de basis voor de ontwikkeling van verdere samenwerking met de partners en het formuleren van een gemeenschappelijk vraagstuk waarmee we in de Brainportregio kunnen gaan experimenteren.

Themas

Ons onderzoek bracht drie perspectieven naar voren die in een virtuele expositie verder zijn uitgediept aan de hand van voorbeeldprojecten.

Als eerst: Hoe kan het mobiliteitssysteem zich aanpassen aan een veranderende wens? Want met goede infrastructuur en betrouwbaar openbaar vervoer leek het Nederlandse mobiliteitssysteem dan wel helemaal op orde; de uitbraak van het coronavirus toonde ons dat het aanpassingsvermogen nog te wensen overliet. Behoeften en verwachtingen van mensen rond mobiliteit veranderen. Hoe moet het systeem zich hierop aanpassen? 

We lieten de aanpak van start-up GoinGDutch zien, die met een frisse blik kijkt naar het systeem. Waarom zou je in de file staan naar het werk of de luchthaven als je ook kunt fietsen? Het bedrijf biedt e-bikes met een speciale fietsassistent aan waardoor je altijd op tijd bent voor een afspraak of je vlucht. De fiets communiceert bijvoorbeeld met stoplichten om ervoor te zorgen dat de fietser een groene golf heeft. Daarnaast berekent de fiets een route die voldoet aan de wensen van de gebruiker. Dat kan de snelste route zijn, maar ook een mooie route door de natuur.

Image by GoingGDutch

Het tweede perspectief stond stil bij de vraag: Hoe kan een stad zich aanpassen aan de veranderende wens? Ronkende motoren, voorbij denderende bussen en veel uitlaatgassen, dat is de normale gang van zaken in een stad. De lockdown legde dit alles stil. De geur van de stad kwam terug en het geluid van stilte was hoorbaarder dan ooit. Thuiswerken werd de norm, de auto bleef voor de deur. Het openbaar vervoer gaf mensen niet altijd het veilige gevoel waar zij naar op zoek waren. Dus stapten iedereen massaal op de fiets of ging ouderwets wandelen. De online expositie toonde inspirerende voorbeelden uit Milaan en Parijs over hoe je de stad echt van fietsers maakt.

Image by NOS, Reuters
Eric Feferberg via Getty Images

Tenslotte het derde perspectief: Hoe veranderen de parameters voor het plannen van een reis in het openbaar vervoer? De snelste of goedkoopste route is in het openbaar vervoer vaak het uitgangspunt geweest. COVID-19 heeft dit in een ander daglicht gezet. Naast de standaard parameters in de reisplanner, lijkt er behoefte aan nieuwe uitgangspunten. Anderhalve meter afstand is de norm, maar ook gevoelsmatig zijn er dingen veranderd. Wanneer is het voertuig voor het laatst schoongemaakt? En wat is het rustigste tijdstip om te reizen? Dit zijn vragen die voorheen onbelangrijk leken, maar waar reizigers nu mee zitten. 

IoMob ontwikkelde in dit kader het platform CORE MaaS (Covid Resilient MaaS) voor social distancing. Het bevat onder andere een sociale afstandsfilter, een veiligheidsfilter en een crowdsourcing-tool voor de bezettingsgraad. Via een app kunnen reizigers deze nieuwe parameters bekijken en op basis daarvan een reis uitstippelen.

Dutch Design Week 2020

Voor de virtuele Dutch Design Week ontwikkelde de Embassy of Mobility de online expositie Research World Tour Mobility: een presentatie over de verkenning van de impact van pandemieën op mobiliteit wereldwijd. Negen projecten, verdeeld over drie thema’s, kwamen aan bod. 

Het thema ‘De stad past zich aan’ toonde hoe remote tourism van de grond komt op de Faeröer eilanden en hoe Parijs en Milaan zich ontwikkelen tot echte fietshubs.

Bij het thema ‘ Mobiliteit past zich aan’ ging het over een project van Arrival over coronaproof bussen, over de start-up GoinGDutch die het mobiliteitssysteem bekijkt vanuit de fietser in plaats van de automobilist en over hoe ontwerpstudio PriestmanGoode het vliegtuiginterieur bekeek en met de kennis van nu een nieuw concept bedacht. 

Bij het thema ‘Nieuwe parameters’ maakten virtuele bezoekers kennis met de bijzondere wandeling in Parc de la Distance, het nieuwe platform voor social distancing CORE MaaS (Covid Resilient MaaS), waarmee reizigers een veilige reis kunnen uitstippelen, en met hoe de stad Boston fietsers en wandelaars meer ruimte geeft met de ontwikkeling van ‘gezonde straten’.

Image by Dimitri B
Image by See From The Sky
Image by Julie Ann Gylaitis
Image by Dimitri B
Image by See From The Sky
Image by Julie Ann Gylaitis
Image by Dimitri B
Image by See From The Sky
Image by Julie Ann Gylaitis

Overige programmaonderdelen

Van artikel tot podcast, de verhalen van de Embassy of Mobility zijn breed verspreid. Er zijn diverse artikelen gepubliceerd over de World Tour Mobility en de verschillende projecten. Er zijn podcasts opgenomen, waaronder drie gesprekken met partners van de Embassy of Mobility én een gesprek met ontwerpers over mobiliteitsoplossingen. De Embassy was te gast bij het kennisfestival DRIVE. En afgelopen december werd er nog een WDE Talk in Pakhuis de Zwijger opgenomen, waarin de vraag rijst: is de fiets de nieuwe auto?

Tijdens DDW konden mensen live op DDW TV (digitaal) aanschuiven bij de WDE Talks: Mobiliteit met als hoofdgast rijksbouwmeester Floris Alkemade. In samenwerking met de gemeente Eindhoven organiseerde WDE daarnaast de Eindhoven Sessies. Hier werd gesproken over mobiliteit in de context van de ontwikkeling van Eindhoven XL.

Voor dat DDW volledig digitaal werd had de Embassy of Mobility het idee om tijdens de week drie fysieke meetups met stakeholders te organiseren, als opmaat naar het ontwikkelen van een gezamenlijk ontwerpvraagstuk voor 2021. Uiteindelijk is in samenspraak met de partners besloten de meetups te verplaatsen naar 2021.

WDE Talks: Mobiliteit
chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube