Terugblik 2021: Embassy of Food
Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit? En wat voor voedsel koop je daar dan? Dat de productie en consumptie van voedsel gaat veranderen, staat vast. Hoe die verandering vorm krijgt, onderzoekt de Embassy of Food. Tijdens Dutch Design Week 2021 (DDW21) kregen bezoekers alvast een inkijkje in de supermarkt van de toekomst.
De Embassy of Food wil mensen een spiegel voorhouden op het gebied van voedsel. Het gaat dan zowel om consumenten als om grote bedrijven en overheden. “Er zit een groot verschil tussen wat mensen zeggen en wat mensen uiteindelijk doen”, stelt Chloé Rutzerveld, curator van de Embassy of Food. “Tijdens eerdere exposities op DDW waren mensen vaak heel enthousiast over projecten rondom food, maar uiteindelijk kwam het toch niet echt van de grond. Hoe komt dat? Dat vinden we fascinerend.” Dat heeft Rutzerveld samen met Annelies Hermsen, eveneens curator van de Embassy, onderzocht. Zij hebben bijvoorbeeld gekeken waar ontwerpers tegenaan lopen in de uitwerking van een project en de samenwerking met andere partijen. Rutzerveld: “We kijken wat de rol van de ontwerper is in het voedselsysteem en de voedseltransitie en hoe we deze kunnen invullen.”
Under construction
Dit onderzoek en een aantal fascinerende projecten waren terug te zien in de expositie tijdens DDW21. Bezoekers wandelden door de supermarkt van de toekomst, met nieuwe producten en gewoonten zoals reclame-uitingen. Dit jaar was de supermarkt nog ‘under construction’. Volgend jaar volgt de uitgebreide variant. Een supermarkt is volgens de curatoren en fascinerende plek waar veel mensen samenkomen, ongeacht hun leeftijd en achtergrond. “Misschien is er in 2050 helemaal geen supermarkt meer zoals we hem nu kennen. Mensen bestellen steeds meer boodschappen online. Misschien is de supermarkt dan een plek waar je naartoe gaat om te proeven, kennis op te doen en invloed uit te oefenen op het voedsel dat je inneemt. Misschien kunnen we straks wel bijdragen aan de groei van onze eigen gewassen of kunnen we zelf beslissen van welke cellen ons kweekvlees wordt gemaakt.”
Lees meer over het gedachtegoed achter de Embassy of Food in dit interview met curator Chloé Rutzerveld.
Vlees van fantasiedieren
Wat vind je dan zoal in de supermarkt van de toekomst? Vlees van fantasiedieren bijvoorbeeld. Marije Vogelzang heeft voor haar project Faked Meat een viertal fantasiedieren bedacht. Nu zijn plantaardige vleesvervangers namelijk altijd een kopie van echt vlees zoals hamburgers of worstjes. Hierdoor zijn de vleesvervangers altijd inferieur aan het origineel. Storytelling rondom vleesvervangers kan volgens Vogelzang ook het ontwerp en de smaak van het vlees beïnvloeden. Dat is een nieuwe en interessante manier om na te denken over de eiwittransitie. Daarnaast vind je in de supermarkt ook kweekvlees, gemaakt door Yuval Yancovitch in zijn project Evolving In Vitro. Hij ontwikkelt kweekvlees met speciale groeistructuren waardoor het een bijzondere eetervaring heeft. Zo kunnen plantaardige ribbetjes – net als de originele variant – aan een botje zitten. Iedere ontwerper geeft op zijn of haar eigen manier invulling aan de voedseltransitie.
Naast het voedsel zelf, gaat de supermarkt van de toekomst ook slim om met verpakkingen. Om ruimte en verpakkingsmateriaal te besparen, zou de pastasoort fusilli in de toekomst bijvoorbeeld plat in de schappen kunnen liggen. Het krult dan als je het kookt. Deze ‘Morphing Pasta’ is een voorbeeld van een praktische toepassing die ontwikkeld werd in het Morphing Matter Lab van Carnegie Mellon University. En wat dacht je van een verpakking die aangeeft hoe vers je product is? Daaraan werkt Rui Xu in zijn project FreshTag. Door middel van een pH-gevoelig kleurcode-systeem zie je aan de kleur van de verpakking of je product nog vers is. Dit slimme en dynamische monitoringssysteem moet het generieke houdbaarheidssysteem vervangen om voedselverspilling te verminderen.
Gepersonaliseerd eten
Annelies Hermsen keek op een hele nieuwe manier naar voeding als concept. Zij ontwikkelde een nieuw voedingsconcept voor patiënten op de oncologieafdeling van het Radboud Universiteit Medisch Centrum. Ze vertaalde de (negatieve) ervaringen van patiënten op het gebied voedsel naar een nieuw concept dat zowel visueel als qua voedingswaarden aantrekkelijker is. Patiënten kregen een assortiment van zeven kleinere gerechten aangeboden in plaats van drie grote. Daarnaast passen ook nieuwe presentatietechnieken en voedingsadvies bij de nieuwe werkwijze. Patiënten bleven beter in vorm en hadden minder medicijnen voor misselijkheid nodig. Hermsen zou een dergelijk concept in de toekomst ook graag in de supermarkt integreren. Er zouden bijvoorbeeld aparte voedingspakketten samengesteld kunnen worden voor zwangere vrouwen, voor mensen met aandoeningen zoals eczeem of een prikkelbare darm en voor mensen die herstellende zijn van een operatie. Zo sluit onze voeding beter aan op onze behoeften op een bepaald moment.
Bekijk hier de virtuele tour door de Embassy of Food.
Samen sterk
Er zijn verschillende manieren om naar de voedseltransitie te kijken, dat laten de ontwerpers zien in de supermarkt van de toekomst. Uiteindelijk hebben we een combinatie nodig van nieuwe concepten en oplossingen voor praktische problemen. De Embassy of Food richt zich dit jaar, zowel voor de expositie als bij de aansluitende events, op zeven thema’s: educatie, technologie, non-food, verpakkingen, gezondheid, voedselverspilling en eiwittransitie. De projecten van de aangesloten ontwerpers in de supermarkt van de toekomst sluiten hier op een bepaalde manier op aan. Ook tijdens de conferentie van de Embassy stonden deze thema’s centraal. Verschillende ondernemers die bezig zijn met de voedseltransitie pitchen hun ideeën voor een panel van toonaangevende mensen in de voedselindustrie. Het gaat om Gerard van der Bijl, Senior Vice President Tech bij Albert Heijn, Deborah van der Zee, Vice President Food Benelux bij Unilever en Rick Schifferstein, Associate Professor Food Design bij TU Delft en Principal Editor at International Journal of Food Design.
Bij Albert Heijn zetten we al onze kennis en kracht in om beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen. Mede daarom zijn we strategisch partner van de Embassy of Food. We wisselen informatie en ideeën uit, en inspireren elkaar— Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn
Inspireren en enthousiasmeren
Zo maakt Nadine Bongaerts, oprichter van start-up Gourmey een ethische foie gras gemaakt van stamcellen. Maria Fuentenebro en Mario Mimoso van ontwerpstudio Sharp & Sour bedachten een museum voor uitstervend eten zoals bananen, avocado’s, koffie, chocolade en wijn. Met het museum willen de ontwerpers moeilijke gesprekken op gang brengen. Katinka Versendaal van The Eatelier maakte in opdracht van EkoPlaza en in samenwerking met de Wageningen University een aantal mooie producten van tuinbonen (faba beans). Denk bijvoorbeeld aan faba-yoghurt, faba-feta en fabambert (faba camembert). Tot slot inspireerde Emma van der Leest de bezoekers van de conferentie met een snackmuur voor producten van schimmels. Denk bijvoorbeeld aan een energiedrank en een crème tegen acne gemaakt van goede schimmels. Deze groeien gewoon in de automaat.
De Embassy of Food brengt verschillende mensen met verschillende achtergronden samen. Van nieuwsgierige consumenten tot mensen uit het bedrijfsleven en vanuit overheden. Eén van de partners van de Embassy is Albert Heijn. “Bij Albert Heijn zetten we al onze kennis en kracht in om beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen. Mede daarom zijn we strategisch partner van de Embassy of Food. We wisselen informatie en ideeën uit, en inspireren elkaar”, zegt Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn. Daarin speelt de Embassy een belangrijke rol. Curator Chloé Rutzerveld: “We willen dat veel ontwerpers en partners mee kunnen denken over de invulling van de supermarkt van de toekomst. Zij kunnen dan ook bijdragen aan een gezamenlijke toekomstvisie.”
Wil jij bijdragen aan de Embassy of Food of ben je benieuwd naar de ontwikkelingen? Houd de Embassy pagina in de gaten of neem contact met ons op.