AI als supermarktmanager
Het laatste thema was de supermarkt als superbeing. Wat als de supermarktmanager in de toekomst geen mens meer is? Wat als we dan advies vragen aan een Artificial Intelligence (AI) als het aankomt op voeding? Wij mensen hebben verschillende zwaktes en verlangens, wij hebben een winstoogmerk en doen niet altijd alles om de juiste redenen. Een AI maakt misschien andere keuzes, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en milieu, maar ook wat betreft ethische vraagstukken”, zegt Rutzerveld hierover.
Daarom ontwikkelde ontwerpstudio NonHuman Nonsense een nieuw supermarktconcept. In AI-BERT’s The Fresh Place heeft AI de leiding (GPT-3 voor tekst en DALL-e voor beeld). Als consument ga je een gesprek aan met de algoritmen waarna je een gepersonaliseerd product voorgeschoteld krijgt. Hierin is rekening gehouden met je persoonlijke voorkeuren en de wereldwijde ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatverandering. Het levert vooralsnog vooral bizarre producten op zoals rat milk ice cream en nuclear fugde balls. Met dit concept willen de ontwerpers het publiek aan het denken zetten. Wat zijn de voor- en nadelen van AI in de supermarkt?