Terugblik 2023: Embassy of Mobility
Hoe ziet onze stad eruit zonder auto’s voor de deur? Wat komt er dan voor terug? Meer groen? Meer woningen? Ruimte voor ontmoeten en onthaasten? Dat zijn vragen die vanuit de Embassy of Mobility worden verkend. Tijdens DDW23 werd uiteraard geëxperimenteerd met oplossingen over deze vraagstukken.
“Mobiliteit is een middel, niet hét doel. We moeten ons vooral bezighouden met hoe leefbare steden en buitengebieden eruit komen te zien”, zei Joost van der Made, creatief leider van de Embassy hierover. Hier lees je het hele interview met Joost.
Het programma van de Embassy tijdens DDW23 stond bomvol en liet veel treffende voorbeelden zien van experimenten, praktische oplossingen, vergezichten en nabije mogelijkheden. DDW zelf was ook een uitgelezen moment voor een experiment waarin werd gemeten hoe bezoekers reizen tussen de verschillende locaties: te voet, met de fiets, met het ov of met een Renault Design Ride? Door de route en de reistijd te tonen, werden bezoekers geholpen afgewogen keuzes te maken tijdens dit living lab tijdens DDW23.
Veranderingen
In de stad Eindhoven verandert de komende jaren veel op het gebied van mobiliteit, zo werd getoond tijdens het programma-onderdeel Designing for experience – Knoop XL & HOV-Lijn. Maar ook op grotere schaal, zijn er grote verschuivingen gaande. Daarbij werd stilgestaan tijdens Romance of the Journey (Romantiek van de reis) van Mecanoo. Dit idee vloeit voort uit een naadloze reiservaring, op verschillende schaalniveaus en naar verschillende plekken in de stad. Mobiliteit is een dagelijks onderdeel van de moderne samenleving, net als wonen, werken en recreëren. Ontwerp van mobiliteit zou mensen dan ook een (zintuiglijke) ervaring moeten bieden die past bij hun persoonlijke behoeften en activiteiten. Tegelijkertijd heeft de mobiliteitsinfrastructuur grote gevolgen op stadsschaal.
De fiets
Tijdens DDW23 was er uiteraard veel ruimte voor de fiets. Micromobiliteit, en vooral fietsen, groeit snel als gevolg van de sterk stijgende brandstofprijzen en de trend van een gezondere levensstijl. De ontwikkeling van stedelijke fietsinfrastructuur kan niet op gelijk tempo meegroeien, omdat het lastig is om op elke drukke locatie fietsvoorzieningen aan te leggen. Dit geldt vooral voor steden waar de fiets als dagelijks vervoermiddel geen lange traditie kent. Vélo is een mooi voorbeeld van een oplossing voor dit soort steden dat tijdens de expo ruimte kreeg bij de Embassy of Mobility.
Oplossingen in de stad
Over de stad gesproken: steeds vaker wordt er gebouwd in gebieden waar mensen al wonen. Dit betekent dat de openbare ruimte soms lange tijd wordt ingenomen door bouwplaatsen, wat niet altijd prettig is voor bewoners. Om deze situatie te verbeteren, maakt Bits of Space met Hek, Yes! van overtollig bouwmateriaal en hekken meubels en speeltoestellen op wielen. Deze objecten markeren ruimte voor de buurt. Je kunt ermee spelen of aan picknicken. Omdat ze wielen hebben, staan ze nooit in de weg en zijn ze altijd beschikbaar. In deze WDE Spotlight lees je meer over Bits of Space.
Hoe je met elkaar leefbare steden maakt, dat is waar de Embassy of Mobility tijdens DDW bij stilstond. Met creatieve makers, zoals ontwerpers en mobiliteitsprofessionals, maar vooral ook met inwoners, reizigers en bedrijven in een stad. In deze Embassy Tour laat Joost van der Made zien wat er in de Embassy of Mobility in DONNA tijdens DDW23 werd getoond.
Events 2023
Op verschillende events werden mobiliteitsontwikkelingen ook daadwerkelijk voelbaar tijdens DDW23. Door het spelen van de serious game Mobipolis kon je bijvoorbeeld leren hoe je samenwerkt aan een duurzame en leefbare stad. In het spel, dat is ontwikkeld door CROW en UUM staat de relatie tussen stedelijke verdichting en bereikbaarheid centraal. Mobipolis is een instrument om met verschillende partijen in gesprek te komen en te ontdekken wat samenwerking betekent op het gebied van mobiliteit en duurzame stadsontwikkeling.
Bij de workshop ‘Hybride werken zoekt nieuwe ruimte’ bogen de deelnemers zich over vormen van hybride werken en wat de consequenties daarvan zijn.
Veel werkgevers willen namelijk wel veranderen maar hebben de stap nog niet gezet om dat ook echt te doen. Het lijkt vooralsnog lastig te zijn om krachten en initiatieven te bundelen, waarbij het wiel soms op meerdere plaatsen tegelijkertijd wordt uitgevonden maar de echte verandering nog niet aan het rollen is. Hoe komt dit bij elkaar, en hoe kan ontwerp hierbij helpen?
Mobiliteit als middel
Antwoorden op dit soort vraagstukken sluiten aan bij wat Joost van der Made eerder zei in een interview: “Maakkracht is voor mij dat je in staat bent terug te gaan naar de kern van het echte probleem en de waardes die je verbindt aan mogelijke oplossingen. Vanuit daar kun je kaders stellen in je ontwerpopdracht en een visie toepassen. Vervolgens is de vraag welk beleid je nodig hebt: waar heb je een wortel nodig en waar juist een stok? Wat belangrijk is te realiseren is dat mobiliteit en mobiliteitsmiddelen niet hét onderwerp zijn. Dat zijn slechts middelen. We moeten op een integrale manier kijken naar hoe we steden en buitengebieden leefbaar kunnen maken.
Wil jij bijdragen aan de Embassy of Mobility of ben je benieuwd naar de ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief, bezoek de Embassy pagina of neem contact met ons op.