Volg de versheid en verminder voedselverspilling met Rui Xu
Stel je voor: je wordt wakker op een luie zondagochtend, sjokt naar de koelkast om te worden verwelkomd met de geur van iets rottends. Is het vlees eerder verlopen dan verwacht? We kennen het allemaal. Rui Xu, afgestudeerd aan het Royal College of Art (RCA), Londen, was in een vergelijkbare situatie waarin ze zich steeds meer bewust werd van hoeveel voedsel er werd verspild. In 2011 rapporteerde de Voedsel- en Landbouworganisatie dat 1/3 van het wereldwijd geproduceerde voedsel per jaar al verloren of verspild wordt. Dit is niet alleen een zorg voor het milieu, maar ook een economische. FreshTag is de innovatieve oplossing van Xu die tot doel heeft voedselverspilling te verminderen, met name voor de gezondheid en het welzijn van de mens.
Als materiaalontwerper en ondernemer in Londen met een achtergrond in mode en smart textiel, richtte Rui Xu FreshTag op in 2019. “Het is een slimme en duurzame startup voor verpakkingen en ik werk momenteel op het snijvlak van ontwerpmaterialen, voedselwetenschap en technologie om intelligente verpakkingsoplossingen voor voedsel te verkennen en het wereldwijde probleem van voedselverspilling aan te pakken.” Ze erkent dat een cruciaal aspect in verpakkingssystemen de noodzaak is om te veranderen van het generieke ’ten minste houdbaar tot’ en ’te gebruiken tot’ naar een meer dynamisch monitoringsysteem. FreshTag is de tool die ze voorstelt om informatie over het voedsel, de omgevingsvariabelen en de versheid in realtime te laten zien door middel van kleurveranderingen.
“Het mechanisme achter de technologie is feitelijk het monitoren en rapporteren van de veranderingen in de biochemische en microbiologische veranderingen die plaatsvinden in voedsel en om het exacte moment van versheid nauwkeurig te rapporteren, waarbij de verandering in kwaliteit van vers gekocht tot de vervaldatum wordt gevolgd met visuele signalen.”— Rui Xu
Het mechanisme van de technologie zit in een speciale inkt die van kleur verandert in de buurt van ammoniak en kooldioxide met behulp van inkjetprinttechnologie. “De reden waarom we de inkjet gebruiken in plaats van de slimme labels of een of andere kleurveranderende film is omdat het gemakkelijker is. Het wordt geaccepteerd door de markt en het is erg goedkoop om in de bestaande verpakkingsindustrieën te implementeren. De inkt kan op het papier of op plastic folie worden geprint en het systeem kan de actuele stand van zaken van voedsel rapporteren.”
Als interessant voorbeeld van hoe dynamische gegevens te visualiseren zijn, verschuift FreshTag de focus van onbetrouwbare gebruiksdatums die vaak niet nauwkeurig zijn naar visuele hulpmiddelen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. “Ik denk dat het de bestaande houdbaarheidsetiketten niet kan vervangen, maar het kan een mensen helpen het daadwerkelijke vervalmoment te kennen. Het hangt echt af van de opslagomstandigheden, de distributie en behandeling van het product. FreshTag kan een assistent zijn om mensen te helpen bepalen of ze iets wel of niet meer kunnen eten.”
Wat Rui’s project onder meer voedde, was een data-onderzoek dat alarmerende statistieken over voedselverspilling aan het licht bracht. Elk jaar wordt een derde van het voedsel dat voor menselijke consumptie bestemd is, verspild. Het VK is een van de grootste voedselverspillers, met een verspilling van bijna 7.000.000 ton voedsel per jaar, wat de gemiddelde belastingbetaler meer dan £ 700 per jaar kost.
Met de initiële financiering van RCA kon Rui haar project naar een meer zakelijk niveau brengen. Ze begrijpt het belang van beleidsontwikkeling bij de implementatie van FreshTag en werkt tegelijkertijd aan het introduceren van wetgeving die FreshTag op de markt toelaat als hulpmiddel bij het bestaande datumcodesysteem. Geïnspireerd door Peter Thiel’s boek ‘Zero to One’, hoopt Rui dat de consument op een dag FreshTags in de supermarkt kan kopen die thuis kunnen worden gebruikt om de versheid van producten te testen.
Lees het hele artikel, geschreven door Ruben Baart van Next Nature Network hier. En kom naar de Supermarkt van de Toekomst bij de Embassy of Food tijdens Dutch Design Week 2021, waar het project van Rui te zien zal zijn.
Dit interview is tot stand gekomen in het kader van de Embassy of Food 2021, onderdeel van World Design Embassies. Curatoren Annelies Hermsen en Chloé Rutzerveld deden onderzoek naar zeven projecten binnen zeven thema’ en interviewden hiervoor ontwerpers over: technologie, voedselverspilling, gezondheid, educatie, eiwittransitie, non-food en verpakkingen. Samen met Ruben Baart van Next Nature Network zijn de interviews uitgewerkt tot artikelen en gepubliceerd.
De Embassy of Food wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN, Prins Bernhard Cultuur Fonds, Albert Heijn en Dutch Design Foundation.